Általános leírás

 A tréning célja a stresszel kapcsolatos lelki és biológiai folyamatok ismertetése, valamint relaxációs, stresszoldó technikák gyakorlati elsajátítása. A relaxációs módszerek rendszeres gyakorlása csökkenti a szorongást, javítja a stressz-kezelő képességet, fokozza a koncentrációs képességet, enyhíti a testi tüneteket és hatékony prevenciós módszer a testi és lelki megbetegedésekkel szemben.

A tréning gyakorlat orientált, kb. 70% gyakorlat, 30% elmélet. A tréning gyakorlati részében különféle relaxációs technikákat sajátítanak és gyakorolnak a résztvevők, mint pl.:

  • villám relaxációs technikák,
  • légzésgyakorlatok, valamint
  • az autogén tréning,
  • a progresszív relaxáció,
  • a neuro-lingviszitkus-programozás és
  • a mindfulness

tudásanyagán alapuló stresszcsökkentő relaxációs technikák. Az összes ismertetett módszer hatékonysága természettudományos módszertannal igazolt. A tréning elméleti részében a résztvevők megismerkednek a stressz fogalmával, valamint a stressz kialakulását, fenntartását és csökkenését befolyásoló tényezőkkel, ezen kívül kérdőíves módszerek alapján személyes visszajelzés kapnak saját stresszkezelési mintázataikról.

Minden gyakorlathoz mellékelem az otthoni gyakorláshoz szükséges leírásokat és hangfelvételeket a résztvevőknek.  Igény esetén személyesen 1 órás tanácsadást és utánkövetést biztosítok az elsajátított módszerek gyakorlati alkalmazásának személyre szabásához, az egyénileg megbeszélt időpontban és keretekben.

 

A relaxációs tréning keretei

Tárgyi feltételek: A résztvevők számával megegyező darabszámú szék és egy viszonylag csendes helység, projektorral felszerelve.

Időkeret: A tréning 16 órából áll; a tréning kivitelezhető 2 napon 8 órában, vagy 4 napon 4 órában, igény esetén 8 napon keresztül, egymást követő hetekben 2 órás blokkokban.

Személyi feltételek: A résztvevők maximális száma 10-15 fő.

A tréningcsomag az oktatáson és a gyakorlati ismeretek átadásán kívül magában foglalja még a dolgozók stressz-szintjének és részvételi szándékának előzetes felmérését, a gyakorlást könnyítő leírások és hanganyagok biztosítását, a résztvevők stresszkezelési profiljának megállapítását, valamint személyes vagy skype-os egyéni utánkövetést.

Opcionális keretek: A tréning hatékonysága növelhető a tréninget megelőző ismertető, promóciós előadással, a káros stresszhatások felmérésével, az önkéntes részvétellel, a szervezet középvezetőinek részvételével, egyéni, személyre szabott tanácsadással, valamint a tréninget követően ún. fenntartó csoport biztosításával, ahol a résztvevők továbbra is csoportosan gyakorolhatják a relaxációt, vagy személyes utánkövetéses tanácsadással.

Kinek ajánlott: A relaxációs tréning hatékonyan képes megelőzni és/vagy csökkenteni a magánéleti és munkahelyi stresszorok (pl. fokozott munkaterhelés, munkahelyi kihívások, konfliktusok) következtében kialakuló lelki és testi és testi zavarokat úgy, mint pl.: szorongás, pánikroham, alvászavarok, magas vérnyomás, szívritmus zavarok, evészavarok, fejfájás, migrén, emésztőszervrendszeri zavarok, stb. A tréning teljesítésével várható a résztvevők stressztűrő képességének növekedése, a testi és lelki immunrendszer fejlődése, így a betegszabadságon töltött napok csökkenése; a szervezet felelősségvállalásával a dolgozók egészségéért pedig a szervet iránti lojalitás növekedése és a fluktuáció csökkenése. A megfelelő stresszkezelési készségek elsajátítása kiemelten fontos lehet a szervezet dolgozóit lelkileg megterhelő események után, mint pl. munkahelyi nehézségek (szervezeti átalakulás, túlterheltség, stb.), közeli hozzátartozó, vagy munkatárs elvesztése, családi nehézségek, betegségekkel való megküzdés, stb.

Visszajelzések a tréningen részt vett csoporttagoktól (Vidanet Zrt.):

  • „Autentikus tréner, érdekes témák.”
  • „A pszichológiai témájú tréningek mindig is a kedvenceim közé tartoztak, remélem lesz még hasonló!”
  • „A tréningen szerzett ismereteket nem csak a munkában, hanem a magánéletben is tudom alkalmazni.”

Magamról:

Diplomáim: okleveles pszichológus, egészség szakpszichológus, pszichológia tudományok doktora. Gyakorlati tapasztalat: pszichológia oktatás (7 év), csoportvezetési és tréning tapasztalat (5 év), egyéni tanácsadás (5 év).

A tréning tematikája:

Az egyes gyakorlatok és témák kibontásának mélysége a megrendelő vagy a résztvevők igényei szerint módosítható. (A módszerek leírását lásd még: a következő pontban.)

Gyakorlatok:

  • villám relaxációs technikák,
  • légzéstechnikák,
  • autogén tréning,
  • progresszív relaxáció,
  • képzelet tréning,
  • neuro-lingvisztikus programozás (NLP)

Elmélet:

  • stressz felismerése, fajtái, kialakulása,
  • kórosság felismerése,
  • személyes sérülékenységek és erősségek felismerése és tudatosítása,
  • viselkedéses és mentális stratégiák a megelőzésre, kezelésre.

 

Az alkalmazott módszerekről röviden

Relaxáció, villámrelaxáció

A relaxáció előnyei egészségesek számára is nyilvánvalóak, célja, hogy testileg, szellemileg felfrissüljünk, regenerálódjunk. A relaxáció csökkenti a stressz káros hatásait, oldja a testi és lelki feszültségeket, szorongást. A relaxációs technikák a figyelem irányításán, a légzés kontrollján, valamint az izmok ellazításán alapulnak. A villámrelaxációs gyakorlatokban a résztvevők elsajátítják a rekeszizom légzést, a figyelem befelé irányításának és koncentrációjának alapjait, valamint azokat az alapvető mozgásformákat, amelyek bizonyítottan ellazuláshoz vezetnek. A villámrelaxációs technikák előnyei, hogy bárhol alkalmazhatóak és 2-3 perc alatt elvégezhetőek.

Az autogén tréning

Tudományos vizsgálatok sora bizonyítja, hogy az autogén tréning nemcsak stresszoldásra kiváló, hanem számos betegség és egészségi panasz ellen is hatásosnak bizonyul, mint pl. a fájdalom, depresszió, álmatlanság, magas vérnyomás, gyomorpanaszok, migrén, fekélyek, ekcéma stb. Növeli a tűrőképességet, így ellenállóbbá válunk a fizikai és lelki stresszel szemben, erősíti a testi-lelki immunrendszert.  Alapját hat egyszerű szellemi gyakorlat alkotja. A hat gyakorlat, a test nehézsége, átmelegedése, a szív és a légzés nyugodt működése, a has átmelegedése és a homlok hűvössége. A résztvevők azt tanulják meg, hogy a későbbiekben hogyan hozzanak létre saját maguknak egy kellemes, nyugodt testi- és lelkiállapotot.

Progresszív relaxáció

A módszer aktív lazító gyakorlatokból áll, elve a vázizomzati működések optimalizálása, célja az izomtónus-, a testi-, és a pszichikus funkciók egyensúlyának elérése. A progresszív relaxáció központi hatótényezője a test izomcsoportjainak célzott aktivációja és ellazítása. A tanulási folyamat során a passzív koncentráció helyett az aktivitás-passzivitás (izomfeszülés-lazulásérzet) élménypár tudatosításán van a hangsúly, ilyen értelemben aktív relaxációnak nevezhetjük. Tudományos kutatások szerint a pozitív hatásai megegyeznek az autogén tréningével, azonban ez a módszer azoknál jobban működik, akik az aktív lazítást részesítik előnyben.

Gyógyító képzelet

A résztvevők elsajátítják azokat a képzeleti (imaginációs) gyakorlatokat, amelyek bizonyítottan pozitív hatást gyakorolnak a test immunfolyamatainak erősítésére, így a csökkentik a megbetegedések kialakulásának esélyét, valamint hozzájárulnak a betegségekből való felépüléshez. Az irányított imagináció során a résztvevők elképzelik (akár valósághűen, akár szimbolikusan) testi funkcióikat, tüneteiket, és a tünetek enyhülését vagy a gyógyulási folyamatot. A gyakorlatok során a gyógyító képzeleti képek fajtáinak és gyakorlatainak átadása a cél, az ún. gyógyító képzelet (Simonton) tréning tudásanyagán alapulva.

Képzelet, imagináció (KIP)

A terápiás tapasztalat azt igazolja, hogy a vezetett képzelet a legkülönfélébb pszichés és testi betegségek kezelése mellett alkalmas az egészséges emberek fejlesztésére is, az önismeret általános fejlesztése által. Az imagináció során belső képeket alkotunk (pl. biztonságos hely, pozitív emlékkép), ezzel a lelki feszültség szimbolikus formájában jelenik meg, válik “kézzelfoghatóvá”. A szimbolikus képek megélése által a feszültséget okozó tényezők tudatosítása, az élmények integrálása történik. Hatása a testi-lelki mivoltunkba vetett bizalom újraértékelése, alapviszonyulásunk, életszemléletünk átgondolása, formálása, az egészség fogalom átértékelésének lehetősége, az érzelmi reakciók és a viselkedésminták átdolgozása

Mindfulness

A mindfulness módszer a figyelem irányításán alapuló technika. Magyarul „jelentudatosságnak” lehet fordítani, célja, hogy a figyelem fókuszálásán keresztül javítsa a munka és a hétköznapi élet megélésének élményét, valamint a személyes pozitív érzelmek és tapasztalatok kialakítását.

Neuro-lingvisztikus-programozás (NLP)

Az NLP alkalmas bármilyen berögzült viselkedéses, érzelmi és gondolkodási módok megváltoztatására és a változás fenntartására. Az NLP a gondolkodási, képzeleti és nyelvi mintázatok felismerésén és megváltoztatásán alapul, a jövőben elérendő célok megvalósítása érdekében. A módszer segítségével feltérképezhetjük, hogyan működik elménk, és hogyan lehet könnyen változást elérni az élet különféle területein, mint a munka, magánélet, vagy akár a hobbink. A tréning résztvevői megtanulják, hogy hogyan tudják hatékonyan megváltoztatni nem kívánatos viselkedési és gondolkodási mintáikat.