Általános leírás
A tréning célja a dolgozók jól-lét érzésének fejlesztése, ezáltal a kiegyensúlyozottabb és hatékonyabb munkavégzés fejlesztése a pozitív pszichológia eszközeivel. A pozitív pszichológia célja, hogy feltérképezze és kiaknázza az emberekben rejlő erősségeket és fejlődési potenciálokat, valamint hogy gyakorlati eszközökkel segítse őket a pozitív érzelmek és viselkedésminták gyakoribbá válásában, ily módon hozzájáruljon a boldogságérzetük növeléséhez.
A pozitív pszichológia a dolgozók jóllétének növelésén keresztül bizonyítottan hatékony:
- a dolgozói teljesítmény javításában,
- profit növelésében,
- gondolkodás, kreativitás fejlesztésében,
- termelékenység növelésében,
- testi-, lelkiegészség javításában,
- társas kapcsolatok fejlesztésében,
- stressz és kiégés csökkentésében,
- elbocsátás és felmondás csökkentésében,
- fluktuáció csökkentésében,
- vezetőkkel való elégedettség javulásában
- vállalattal kapcsolatos elköteleződés javulásában
A tréning tematikája
A tréning gyakorlat orientált, kb. 70% gyakorlatból, 30% elméletből áll. Az egyes gyakorlatok és témák kibontásának mélysége a megrendelő vagy a résztvevők igényei szerint módosítható. A tréning magában foglalja 3 online kérdőív kitöltését és részletes, személyre szabott értékelését összesen 15 (A/4-es) oldalban, az alábbi témakörökben: élettel való elégedettség, boldogságorientáció, karaktererősségek.
Elmélet:
- a boldogságérzést befolyásoló tényezők
- a boldogságkeresés különböző útjai
- az optimizmus és ennek tanulhatósága
- a pozitív érzelmek hatásai és fejlesztési lehetőségei
- a személyiség erősségei és ennek kiaknázási lehetőségei
- áramlatélmény / flow élmény a munkában és a magánéletben
- célok kitűzésének optimalizálása
Gyakorlatok:
- pozitív önbemutatás
- pozitív múltszemlélet
- optimista jelen- és jövőszemlélet
- személyes boldogságot befolyásoló tényezők felderítése
- hála, kedvesség gyakorlásának és érzésének fejlesztése
- legjobb képességeink felderítése használata munkában és magánéletben
- saját magunkról alkotott kép fejlesztése
- jövőben cél felállítása.
A boldogság, mint versenyelőny
A pozitív pszichológia dinamikusan fejlődő tudományának alkalmazása a versenyszférában, ma még Magyarországon gyerekcipőben jár, de az elmúlt 2 évtizedben boldogság, mint versenyelőny egyre inkább megjelenik a szervezetek hétköznapi gyakorlatában. Az alábbi videóban Shaw Achor az egyik legelismertebb Egyesült Államokbeli tréner osztja meg személyes tapasztalatait: „A boldog titok a jobb munkáért / The happy secret to better work.” Módszerét sikerrel alkalmazta a Google-nél, KPMG-nél, Pentagonnál, Harvard Egyetemen, valamint az amerikai közoktatási rendszerben. Magyar nyelven is megjelent bestsellerré lett könyve jól példázza, hogy mekkora a nemzetközi igény a pozitív pszichológiára munkáltatói és munkavállalói szinten is. A pozitív pszichológia tréninggel az országban egyedülálló módon törekszem arra, hogy a dolgozók elégedettségén keresztül járuljak hozzá vállalata fejlődéséhez.
Magamról
Diplomáim: okleveles pszichológus, egészség szakpszichológus, pszichológia tudományok doktora. Gyakorlati tapasztalat: pszichológia oktatás (7 év), csoportvezetési és tréning tapasztalat (5 év), egyéni tanácsadás (5 év).
A relaxációs tréning keretei
Tárgyi feltételek: A résztvevők számával megegyező darabszámú szék és egy viszonylag csendes helység, projektorral felszerelve.
Időkeret: A tréning 16 órából áll; a tréning kivitelezhető 2 napon 8 órában, vagy 4 napon 4 órában, igény esetén 8 napon keresztül, egymást követő hetekben 2 órás blokkokban.
Személyi feltételek: A résztvevők maximális száma 10-15 fő.
Szakirodalmi hivatkozások és bizonyítékok
Amabile, T. M., Barsade, S. G., Mueller, J. S., & Staw, B. M. (2005). Affect and creativity at work. Administrative Science Quarterly, 50(3), 367–403.
Losada, M., & Heaphy, E. (2004). The role of positivity and connectivity in the performance of business teams: A nonlinear dynamics model. American Behavioral Scientist, 47(6), 740–765.
Lyubomirsky, S., King, L., & Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success?. Psychological bulletin, 131(6), 803.
Meyers, M. C., Van Woerkom, M., & Bakker, A. B. (2013). The added value of the positive: A literature review of positive psychology interventions in organizations. European Journal of Work and Organizational Psychology, 22(5), 618–632.
Pressman, S. D., & Cohen, S. (2005). Does positive affect influence health? Psychological Bulletin, 131(6), 925–971.
Proctor, C. (Ed.). (2017). Positive Psychology Interventions in Practice. Springer.
Staw, B. M., & Barsade, S. G. (1993). Affect and managerial performance: A test of the sadder-but wiser vs. happier-and-smarter hypothesis. Administrative Science Quarterly, 38(2), 304–331.
Staw, B. M., Sutton, R. I., & Pelled, S. H. (1994). Employee positive emotions and favorable outcomes at the workplace. Organization Science, 5, 51–71.
Thoresen, C. J., Kaplan, S. A., Barsky, A. P., Warren, C. R., & de Chermont, K. (2003). The affective underpinnings of job perceptions and attitudes: A meta-analytic review and integration. Psychological Bulletin, 129(6), 914–945.
További tréningek
Elengedés - Stresszkezelés és Relaxáció
A tréning célja a stresszel kapcsolatos lelki és biológiai folyamatok ismertetése, valamint relaxációs, stresszoldó technikák gyakorlati elsajátítása. A relaxációs módszerek rendszeres gyakorlása csökkenti a szorongást, javítja a stressz-kezelő képességet, fokozza a koncentrációs képességet, enyhíti a testi tüneteket és hatékony prevenciós módszer a testi és lelki megbetegedésekkel szemben.
A tréning gyakorlat orientált, kb. 70% gyakorlat, 30% elmélet.